tirsdag 6. september 2011

Seedcamp bøyer oppover med sin største Week Likevel

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/qy8eTVrFxfc/:
IMG_5062

Seedcamp Week har den årlige ukelange session drives av Europas eldste tech oppstart akselerator, startet i London, og det ser ut som de største ennå. Spesielt ser denne uken endringer i måten Seedcamp har operert i det siste som indikerer en klar uptick i hvordan europeiske tech scene er kåpe.

Da Seedcamp startet i september 2007 - samme uke TechCrunch Europe lansert - det finansiert seks av 20 selskaper som pitched.

Denne uken 16 av de 20 Seedcamp selskapene presenterer denne uken har allerede mottatt den første Seedcamp investeringen. Seedcamp normalt investere € 50.000 (for 5-10%) som standard, men noen ganger de investerer mindre for mindre av en stake, (selv om akkurat disse vilkårene ikke er vanligvis offentliggjort).

Kontrasten med fjoråret er at 13 selskaper fikk investeringen og det var ingen oppfølging på finansiering.

En annen endring er at i fjor var det en konkurranse av alle lagene for investeringen. I år de fire resterende som ikke har hatt den opprinnelige investeringen (av de 20) vil bli intervjuet i slutten av uken.

Og på slutten av uken, til selskapene anses av Seedcamp og mentorer være topp tre av alle de 20 vil få en pengepremie, som de kan bruke som en del av en "følg-on 'runde. Vinneren får € 25 000, får andreplass € 15.000, vinner tredje plass € 10.000.

Til slutt er det ingen "nye" team på Seedcamp denne uken. Alle av dem har dukket opp på Mini Seedcamp dager allerede på arrangementer rundt i Europa. I årene som har gått var det alltid noen wild-cards - dette året, er dette den "creme de la creme", hvis du vil.

Nå, etter fire år ville du tror vi ville være i ferd med å se noen utganger blant tidligere Seedcamp selskaper og en ny øko-systemet utvikle seg rundt det. Men bare Mobclix ble kjøpt i fjor for en kjent $ 50m - en ganske bra "europeisk" exit.

Imens mange tidligere Seedcamp selskaper er fortsatt, men utganger er, som jeg påpeke ovenfor, tynne på bakken.

Imidlertid bør vi ikke bekymre deg. Som en Seedcamp investor fortalte meg i går "Vi kan se en exit snart danne en tidligere Seedcamp selskaper, men vi er avslappet om det. Vi vil heller se disse selskapene bygge opp til det punktet hvor de kan slå den ut av parken. "Jeg tror det er riktig å ta på denne. Det er uvanlig for bedrifter å se likviditet hendelsene i denne korte perioden, og det er bedre å ikke fokusere på en exit uansett.

I tillegg trend blant selskapene valgte dette året er en blanding av evolusjon på eksisterende forretningsmodeller og forstyrrelse av tradisjonelle næringer.

Så derfor, GrabCad er rettet mot tradisjonell sektor av engineering. Farmeon er om rettet mot landbruket. Vox.io handler om utviklingen av tredje generasjon av telefoni - du får bildet.

Men jeg skal utforske startups valgt i et eget innlegg snart.

(Over Seedcamp er Carlos Eduardo Espinal, Saul Klein, Reshma Sohoni)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar