søndag 10. juli 2011

Strøm To The People

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/vfJt5Y6UU0c/:

Som jeg skriver dette, en UPS piper rasende bak meg, over knurrer av et halvt dusin diesel generatorer på gaten utenfor. Jeg er i en Internett-kafé i Leh, en by som ligger i Himalaya dal omgitt av 6000 meter / 20.000 fot topper, den raskt voksende hovedstaden i India nordligste territorium Ladakh . Det er klart vokst ut av sin elektriske kapasitet; strømbrudd rammet flere ganger om dagen.

Kraftproduksjon er en dypt unsexy men svært viktig tema i den tredje verden. Teknologi er travelt å forvandle liv over hele verden selv når du leser dette, men en mangel på pålitelig strøm er en massiv hindring, selv i store byer, langt mindre fjerne landsbyer.

Folk gjør finne ulike ufullkommen og geniale måter å takle. Jeg var en gang på en elvebåt i Guatemala som kaptein distribueres nylig drevne telefon batterier til innbyggere spredt langs elva, og samlet sine gamle til å lade da han vendte tilbake til sivilisasjonen. Du vil finne butikker som selger små-skala solenergi utstyr i avsidesliggende små byer over hele Uganda, og sporadiske microhydro generatorer i Himalaya, og folk overalt brenne gjennom enorme (og giftig) mengder av knappe (og dyre) diesel til kraftprodusenter når deres lights go out.

Men det må være en bedre måte: og i økende grad er det. Spesielt har jeg hatt mine øye på Fenix ​​International stund nå. Deres ReadySet batteri har to sigarettenner og to USB-utganger til å lade radioer, lys og batterier, og kan selv lades via solenergi, sykkel, eller vegg makt. Plus, de har nylig lansert en universal lader som kan drive opp nesten alle lithium-ion batteri via en USB-plugg. (Jeg skulle ønske jeg hadde visst dette før jeg hadde satt ut på denne turen, jeg kunne ha forlatt begge mine kamera-ladere i hjemmet.)

Det blir bedre, og wackier. Det er også denne BioLite ovn som lader din mobiltelefon Og Bill og Melinda Gates Foundation nylig tildelt $ 100.000 til et prosjekt som søker å bruke jord mikrober til makten brenselceller, som det hevdes, kan bygges fra grunnen av, i noen få minutter, for pennies . Jeg må innrømme jeg er litt skeptisk, men jeg skal se med interesse.

I det lange løp, selvfølgelig, lokalisert micropower prosjekter er ikke nok for alvorlig økonomisk utvikling, trenger du en betydelig og stabil elektriske nettet. Men i mellomtiden er litt strøm en hel masse bedre enn ingen, og kan og gjør en stor forskjell. Så her håper at disse mikrober er en megahit.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar