søndag 4. september 2011

Hvordan å selge selskapet

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/gcEyJtG65E4/:
alec baldwin selling

Redaktørens note: James Altucher er en investor, programmerer, forfatter og entreprenør. Han er administrerende direktør i Formula Capital og har skrevet seks bøker om å investere. Hans siste bok er han gir bort gratis . Han bygde og solgte Reset, Inc i 1998 og Stockpickr.com i 2007, blant andre. Du kan følge ham @ jaltucher .

Jeg er ganske god selger, men jeg er det verste forhandler. Hvis jeg sier "kjøpe bilen min for $ 10,000" og noen sier "$ 8000," Jeg ville bare trekker på skuldrene og si "ok". Faktisk skjedde det.

Noen mennesker kan være gode på begge. Men jeg tror det er veldig vanskelig. Per definisjon. Når du er en selger du vil at andre fyren å si "ja." Når du er en forhandler må du være villig til å si "nei", uansett hva den andre siden sier.

Så selv om de ikke er total motsetninger, målene er helt annerledes. Men store bildet:

Forhandling er verdiløs. Sales er alt.

Hvorfor? Fordi når noen sier "ja" til deg, er du i døren. Til slutt så vil du få jenta i sengen (eller fyr, uansett). Hvis du forhandle rett ved døren, så du må kanskje gå bort og prøve neste hus. Det tar tid, energi og fortsatt kan ikke trene.

Noen eksempler på min dårlige "forhandlinger" som har fungert for meg.

A) Jeg solgte min første virksomheten for mye mindre enn andre internett-forretning skulle for på samme tid. Men det var 1998, ble Internett i ferd med å gå konkurs, men først alle aksjer gikk opp. Mange virksomheter i samme kategori holdt ut mer og endte opp med å gå konkurs. Selv de gutta som solgte for mye mer, gikk blakk når de ikke selger sine aksjer.

B) Jeg ga 50% av mine andre selskap, Stockpickr, til thestreet.com for ingen penger. Blogginnlegg var skrevet om hvor ille min deal var. Men når noen eier 50% av din virksomhet, bryr seg om hva som skjer. De måtte kjøpe mitt selskap fire måneder senere heller enn å risikere andres eie 50% av det. For selskaper bare de eide 10% av, de ga opp på dem. Jeg var i stand til å selge ca fire måneder før markedet toppet. Etter at det aldri ville ha skjedd. Min én ansatt sluttet på meg fordi han var så kvalm med avtalen jeg gjorde. [Se, hvordan jeg Solgt Stockpickr, Osama Bin Laden, og Art of Negotiation]

C) Jeg solgte min kone Claudia bil for $ 1000 mindre enn hun ville. Men nå bilen var borte. Vi trengte ikke å bekymre deg for det. Det var verdt $ 1000 til meg.

D) Jeg fikk min gamle selskapet å gjøre nettsteder for New Line Cinema for $ 1000 en film . Det var 1 / 200 hva vi fikk for å gjøre "The Matrix", selv om noen av nettstedene var de samme størrelse. Hvorfor gjorde jeg det? Den beste designerne ønsket å bli leid inn av oss til å arbeide på disse filmene. I mellomtiden ble de sent lørdag kveld for å jobbe med Con Edison nettsteder som har betalt mye bedre. Jeg hadde ikke forhandle i det hele tatt.

E) Jeg ga bort min siste bok gratis og også solgt den på Kindle for $ 0,99 i stedet for en høyere pris. Men dette fikk min ideer ut mer og 20 000 + mennesker har lastet ned boken. Se linken over for hvordan du får boken gratis.

F) Jeg får tilbyr e

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar