søndag 24. juli 2011

Microsofts Online Business For The Year: Over $ 2,5 milliarder ... Mistet

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/5wC8kZwVBP4/:

Microsoft hadde ett helvete av et år. Deres beste noensinne, faktisk, fra en omsetning perspektiv . De er ikke Apple , men hey, er hvem? Omtrent 70 milliarder i omsetning for det er først og fremst et programvareselskap er fantastisk. Men de store tallene fortsetter å maskere én ting: gapende, blodige sår som er Online Services Division.

Reading Microsofts pressemelding på sine inntekter, vil du synes alt er fantastisk i divisjonen. "Online Services Division omsetningen vokste 17% for fjerde kvartal og 15% for hele året, primært drevet av en økning i søk inntekter." Big vekst! Awesome!

Vent et minutt ...

Hva Microsoft igjen beleilig utelatt er noe snakk om hvor lønnsomt divisjonen. Det er fordi det ikke er lønnsomt. Oh boy er det stadig ikke er lønnsomt. Divisjonen tapte $ 728 millioner for kvartalet. Bemerkelsesverdig, det er det nest verste tap de har noen gang er rapportert - kun $ 4,000,000 sjenert av posten $ 732 millioner tap i 4. kvartal 2009 .

Etter at jeg påpekte tap siste kvartal ble apologeter raske til å hoppe på "de bare trenger mer tid" argument. Vel, utrolig, fortsetter de beveger seg feil vei. Siste kvartal tap var $ 726 millioner kroner. De liksom tapte $ 2,000,000 mer det siste kvartalet.

Enda galere, er dette det 22. kvartalet på rad at Microsoft har rapportert en samlet tap i Online Services Division. Det har ikke vært et overskudd rapportert siden 2005.

Tenk på det et sekund. Tjueandre kvartaler på rad med tap. Inntektene øker, men tapene øker raskere. De bruker godt over to dollar for hver dollar de tjener.

Og så er det flest av alle. For året, mistet Online Services Division $ 2557 millioner.

Ja, kan Microsoft råd til disse tapene takket være deres andre vilt lønnsomme bedrifter. Men på hvilket punkt begynner de gjøre for å revurdere deres online-strategi?

Bruke mer enn de tjener har jobbet for dem i fortiden med Entertainment og Devices Division, som nå er mer lønnsom. Men igjen, Online Services har vært å tape penger for nesten 6 rette år nå. Og dette var det verste året så langt. Ting blir verre, ikke bedre.

Windows, Business (Office), og servere er i hovedsak subsidierer Online Services (Entertainment fremdeles ikke komme nær dekker de mister Online Services er å se). Og mens Business and Servers hadde sterke år med god vekst, Windows virksomheten faktisk krympet fra i fjor. Hva skjer hvis den andre bedrifter begynner å krympe også? Vil kunne fortsette å rettferdiggjøre Online taper?

For sin del, klandrer Microsoft hovedsakelig taper på Yahoo deal:

OSD driftsunderskudd økt på grunn av høyere driftskostnader, delvis motvirket av økte inntekter. Kostnad for inntektene vokste $ 641 millioner drevet av kostnader forbundet med Yahoo! søk avtalen og økt trafikk anskaffelseskost. Generelle og administrative kostnader redusert $ 157 millioner eller 60% skyldes i hovedsak overgang utgifter i året før i forbindelse med inngåelse av Yahoo! Commercial avtalen. Forskning og utvikling økt $ 117 millioner eller 11% på grunn av økt antall ansatte-relaterte kostnader.

Ikke overse en annen gal stat: Microsoft var i stand til å redusere generelle og administrative kostnader med 60 prosent for året, og likevel tapt mer enn noensinne.

Neste kvartal vil bli interessant å se på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar