søndag 2. oktober 2011

Chamath Palihapitiya å Airbnb CEO: "If You Want likviditet, ... gjøre den tilgjengelig for Everyone"

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/B2OI96DRjNA/:
chamath-palihapitiya-1

Skulle grunnleggerne ta penger av bordet i senere venture-runder, og i så fall under hvilke omstendigheter? En ekstraordinær private e-post til Airbnb CEO Brian Chesky fra investor og tidligere Facebook exec Chamath Palihapitiya som ble lekket til Kara Swisher på AllThingsD bringer dette spørsmålet i skarp fokus igjen. E-posten er gjengitt nedenfor, bør du lese den i sin helhet.

Palihapitiya tar ikke problemet så mye med grunnleggerne samle inn $ 21 millioner av $ 112 millioner runde for seg selv, men heller med måten de gjorde det. «Min grunnleggende prinsipp på denne ting er at hvis du ønsker likviditet, er det fint, men du bør gjøre det tilgjengelig for alle. Ellers ingen skal få det ", skriver han. De tok det som en rett utbytte som, notater Palihapitiya, "tillater dere å ta penger ut av virksomheten og ikke utvanne selv."

Airbnb er ikke den første varme oppstart for å ta penger av bordet under en stor venture-runde. Groupon innsidere kjent tok $ 345 millioner fra $ 950 millioner runde tilbake i desember 2010, før ting begynte å bli hårete . Og halvparten av Twitter nylige $ 800 millioner runde gikk spesielt for å kjøpe ut de ansatte aksjer. Men det er en forskjell mellom hvordan Airbnb og Groupon grunnleggerne belønnet seg selv og hvordan Twitter gjorde det. Twitter sprer pengene mer jevnt til ansatte og tidlig aksjonærer i stedet for å lede nesten alle av den til grunnleggerne.

En ny klasse av investorer er stepping i å tilby likviditet til gründere, ansatte og tidlig aksjonærer. Med fremveksten av det jeg kaller mezzanine venture-kapital (DST-type avtaler som fungerer som en bro mellom sent stadium vekst avtaler og en IPO) har det blitt stadig vanligere for oppstart gründere og ansatte til å ta ut penger før en børsnotering eller oppkjøp. Generelt er dette en god ting som det belønner dem som tar risikoen med å bygge vellykkede oppstarter, men hvis belønningen ikke er fordelt likt det kan slå tilbake. Palihapitiya advarer: "Dersom du blir sett på som selv-håndtering og skyggefulle, vil det bare skade din langsiktige utsiktene." Les hele hans e-post nedenfor og veie inn med dine tanker i kommentarer:

Fra: Chamath Palihapitiya
Date: Sun, 1 oktober 2011 11:16:05 -0700
Til: Brian Chesky
Subject: Airbnb finansiering ...
Brian,
Cc Marc, Reid, min deal teamet

Takk igjen for å gi meg sjansen til å delta i den siste finansiering. Jeg hadde en sjanse til å gjennomgå docs på lengden i går, og jeg ønsket å følge opp som, helt ærlig, har jeg aldri sett en avtale som dette over ~ 60 investeringer jeg har gjort og jeg er ganske bekymret.

Jeg alt for å få best verdsettelsen du kan, minimere fortynning og maksimere kontroll. Vi gjorde dette briljant på Facebook ... alle våre financings (bortsett fra vårt første $ $ $ fra Peter Thiel) ble gjort ikke av nødvendighet, men mulighet. Som sådan, hadde våre investorer nesten ingen kontroll og det resulterte i et mye bedre resultat. Som vi har diskutert, jeg generelt tror ikke investorene legge mye til en suksesshistorie og slik minimere deres innflytelse er

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar