tirsdag 9. august 2011

Khronos skip OpenGL 4.2 spec, skisserer planer for nye sensor API

Interessante nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/kqPob8MA6pE/khronos-ships-opengl-42-spec-outlines.ars:

Den Khronos gruppen avduket mandag OpenGL 4.2-spesifikasjonen, den nyeste oppdateringen til kryssplattform 3D grafikk API.

Den nye spesifikasjonen inneholder en håndfull nye funksjoner utformet for å forbedre ytelsen til vanlige operasjoner for å tillate utviklere å lettere skape høy ytelse 3D-programvare. Disse funksjonene omfatter finkornet modifisering av teksturer, mer effektiv deling av data mellom shader programmer, og muligheten til å gjenbruke former at GPU har allerede tessellated uten å tessellate dem igjen.

I likhet med andre OpenGL 4.x punktversjonene, bør de nye funksjonene bli støttet av eksisterende OpenGL 4/Direct3D 11-class maskinvare, krever bare driveroppdateringer for å gi den nye funksjonaliteten. NVIDIA utgitt OpenGL 4.2-drivere i dag, mens AMD planlegger å lansere en driver med beta-støtte innen kort tid.

OpenGL er Khronos 'mest kjente spesifikasjonen, men konsernet har bredere mål. Det har allerede sluppet WebGL spesifikasjonen, en 3D-API for HTML5, til at konsernet annonserte planer om å legge til en ny WebCL spesifikasjon. Akkurat som WebGL gir OpenGL-aktig grafikk til webutviklere, vil WebCL gi heterogen OpenCL-liknende beregning for webutviklere, som gir dem tilgang til GPU-akselerert beregning der det er tilgjengelig, med mulighet til å falle tilbake til CPU der det er nødvendig. Dette vil tillate, for eksempel til HTML5 spill inkluderer fysikk motorer, og for komplekst bilde-og videobehandling.

WebCL vil bli utviklet av WebGL arbeidsgruppen, og prototype implementasjoner fra Nokia, som ledet arbeidet, og Samsung er allerede tilgjengelig.

WebGL kom under kritikk fra Microsoft i juni, med selskapet som hevder at teknologien ikke kunne gjennomføres på en sikker måte. Khronos representanter tvist denne påstanden, peker til sikkerhet funksjoner som OpenGL har lagt for å hindre WebGL denial-of-service angrep og vedtakelsen av cross-opprinnelse ressursdeling (kor) spesifikasjonen for å hindre at informasjon lekker mellom domener. Gruppen erkjenner at sjåføren bugs kan fortsatt være et problem, men argumenterer for at nettleseren hvitelister og svartelister kan ivareta brukerne. Khronos sier adopsjon av teknologien vil anspore driver utviklere for å fikse deres programvare.

Khronos også annonsert planer om å lage en generell sensor API. Dette for å gi konsistent høyt nivå tilgang til et vell av sensorer som datamaskiner og smartphones blir i økende grad utstyrt med-akselerometre, gyroskoper, kompass, kameraer (herunder dybde-sporing kameraer som de som finnes i Kinect), mikrofon arrays, og mer. Det er ingen generisk API for tilgang til alle disse typer data, og heller ikke for at alt holdes synkronisert. Khronos har opprettet en ny arbeidsgruppe kalt StreamInput å jobbe med dette problemet.

Les kommentarene på dette innlegget


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar