tirsdag 9. august 2011

Facebook Clusters Topics In News Feed, Åpner Can Of Worms

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/gtucS3QxqYc/:
Screen shot 2011-08-08 at 1.39.37 PM

Facebook har prøvd å finne ut sin News Feed siden den ble lansert i 2006, og selvfølgelig fordi det er Facebook hver gang det forandrer absolutt alt synes det å kaste brukere inn i tumultene. Tidligere i dag selskapet lanserte siste inkrementelle steg i oppdraget sitt for å prøve å forstå selve mengden av sanntids data det prosesser: Aggregerte Topic klynger i Facebook News Feed.

Facebook er angivelig planlegger å skape en ufiltrert News Feed, som ville åpne slusene på hele strømmen av ting felles (akkurat nå fôret algoritmer filtrert av ting som hvor nær du er den personen som delte den, forrige besøk og bevisste handlinger som liker).

Jeg gjetter på forberedelse for det massive endre News Feed teamet tenkte: "Hei, hva er noen måter vi kan gjøre dette mindre dritt show?"

Og hva gjorde de komme opp med? Mens jeg er ikke sikker på hva de til slutt har i vente, hva de lanserte i dag ble Page aggregering etter emne, slik at når vennene dine innlegg noe relatert til Apple for eksempel, blir det samles i en klynge med alle de andre historier om Apple og tags Apple fan siden. For eksempel et par historier om iPhone resulterte i denne semi-relevant cluster om iPhone. Bortsett fra at innlegget mitt ikke var relevant i det hele tatt.

Facebook har sagt at den skal bruke Natural Language Processing å matche ord i statusoppdateringer å merke sider, men det vil ikke være med humane redaktører eller sentimentet analyse for å filtrere ut eller cluster negative eller positive historier, eller innhegningen urelaterte elementer. "Det vil uunngåelig bli komiske eller unsavory kombinasjoner av innlegg," sier Inside Facebook er Josh Constine. Se Jesus klynge ovenfor.

Mens det synes opplagt at Facebook gjør dette for å øke engasjementet på Fan Pages, synes det ikke å legge veldig mye verdi for brukerne og er en kaste for merkevarer.

Det virker som dette kan potensielt kjøre inn mange av de samme problemene som Twitter har med sine forsøk på å tildele bruker-generert innhold til branded content. Med 700 millioner brukere, er potensialet for falske positiver fantastisk. Vi kan like godt starte "Skrevet Om Fail" Tumblr nå.

Men mens de nødvendige "Jeg hater alle forandring" oppstyr har startet på the Wall , hvor den nye funksjonen ble kunngjort, har jeg ikke hørt mye klager på min egen (relativt mer teknisk kunnskapsrike) News Feed. Kanskje fordi funksjonen ikke synes å bli implementert over hele linja.

Jeg personlig har ikke sett en klynge siden rundt 15:00 PST i dag, og en bruker rapporterte at fôret var nylig å samle linker den gammeldagse måten ak en "... 5 av dine venner delte en link."

Kanskje noen der oppe i Palo Alto skjønte hva de prøvde å oppnå var ganske jævla hardt og unlaunched? Jeg har spurt Facebook PR hvis de har trukket tilbake alle på funksjonen og ennå ikke har mottatt kommentar.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar