mandag 8. august 2011

Hvordan din sosiale data viljestyrke Walmart E-Commerce Revolution

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/YD_5YRqYCbo/:
walmart

Walmart planlegger å lansere flere nye prosjekter denne høytiden basert på teknologien den kjøpt fra sosiale medier oppstart Kosmix tilbake i april. Kosmix plattform tidligere drevet flere tjenester, inkludert en Twitter søkesiden kalt TweetBeat , helse vertikal kalt RightHealth og en hjemmeside der brukerne kunne søke på Internett etter emne. Men kjernen av hva Kosmix var bygningen var noe som kalles "sosial genomet" - en måte å organisere innholdet i sosiale nettverk for å koble mennesker med informasjonen som betydde noe for dem.

Nå er den samme teknologien i hendene på Walmart, verdens største selskap innen detaljhandel.

I disse dager gjør Walmart.com rundt $ 6000 millioner per år i salg vs Amazon.com er $ 34 milliarder kroner, ifølge analytikere. "Walmart hadde falt bak i e-handel," sier Anand Rajaraman, Kosmix medgrunnlegger nå SVP av Walmart Global e-Commerce divisjon ", og styret skjønte problemet var alvorlig."

Noe måtte endre.

Selv Rajaraman ville ikke gå i detalj om håndfull prosjekter Walmart har planlagt, er det lett å lese mellom linjene på gjette på deres natur - sosialt søk på Walmart.com, tilpassede varsler på tilbakerulling sendes til e-post eller mobil, Facebook-aktivert sosial ønskelister eller gifting programmer, og hvem vet hva annet kan komme i fremtiden.

I april, da Walmart kjøpte Kosmix , hadde det allerede reist $ 55 millioner i støtte fra en rekke investorer gjennom årene. Hva gjorde Kosmix appellerende var ikke bare selve teknologien, men også menneskene bak teknologien: grunnleggerne Venky Harinarayan og Anand Rajaraman, vellykket e-handel pionerene som hadde solgt sitt tidligere selskap, Junglee, til Amazon. Hos Amazon, jobbet de med konsernsjef Jeff Bezos å transformere Amazon i en detaljhandel plattform, og oppfant den teknologien som nå driver Mechanical Turk.

Da Kosmix ble kjøpt, ble det kjernen av en ny gruppe på Walmart kjent som @ Walmart Labs , basert i Silicon Valley. Hos WalmartLabs har grunnleggerne vært opptatt med å utvikle prosjekter som vil integrere Kosmix teknologien i Walmart nettbaserte og mobile tilbud, inkludert e-handel, Facebook sider og mer. Det er tre hovedområder i fokus for teamet: søk, anbefalinger og Serendipity.

Sosial Søk og anbefalinger

I søk, vil Kosmix teknologi trekke data fra Facebook og Twitter for å forbedre søkeopplevelsen på Walmart.com. Ved å overvåke dine skiftende interesser på emner som favorittlaget ditt eller band, for eksempel, vil Walmart kunne tjene bedre anbefalinger når du søker sitt nettsted. Det kan fungere på denne måten: du søke etter en ny smarttelefon, og Walmart anbefaler en du vennen bare likte på Facebook.

Walmart planer om å utnytte sosiale data utenfor søk, også. Den planer om å direkte anbefale produkter på hjemmesiden sin. Hos Amazon, forklarer Rajaraman, det er for mye vekt på kjøp for anbefalinger. "Innkjøp er et vindu inn i dine interesser," sier han "men de er et lite vindu." Enhver som noensinne har kjøpt en gave hos Amazon bare å bli foreslått lignende elementer ved hver etterfølgende logg kjenner problemet. I stedet for å anbefale mer reiseguider for Paris, lenge etter at turen var ferdig, eller mer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar