lørdag 23. juli 2011

Samsung-finansiert studie finner 3D video forårsaker ekstra belastningen på øynene, tretthet

Interessante nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/D64YmEtvkiI/3d-video-causes-extra-eye-strain-and-fatigue-study-finds.ars:

3D-skjermer forårsake ekstra øye trøtthet, ifølge en studie publisert av Journal of Vision dag som ble finansiert delvis av Samsungs R & D arm. En gruppe forskere fra University of Califonia-Berkeley fant at når Testpersonene så 3D-skjermer, rapporterte de mer belastningen på øynene og tretthet og mindre visjon klarhet etterpå enn når de så 2D video. Forskjellen mellom dybden på skjermen, og dybden av 3D-bilde forårsaket størst problemer, men forskerne fant også forholdet mellom bildet dybde og nærhet av skjermen også spilt en rolle i belastningen på øynene.

Tjuefire deltakerne i studien ble vist 3D-og 2D-video på ulike visning avstander, og deretter besvarte spørreskjemaer om deres tretthet i øynene, nakke-og ryggsmerter, og visjon klarhet. I videoklippene, var forfatterne varierende midtpunkt, som er overflaten på skjermen, og vergence avstand, som er der i bildet øynene prøver å fokusere på. For 2D-video, disse punktene er alltid én og samme, men i 3D video av vergence avstanden varierer, og kan enten være dypere enn overflaten på skjermen eller foran den.

Deltakerne svarte at de opplevde mer belastningen på øynene og tretthet fra videoen med forskjellige vergence og fokal avstander, en funksjon av 3D som lenge har vært antatt å forårsake overanstrengelse av øynene. Den selvrapportert forskjeller mellom 3D og 2D var ikke drastiske, men de var signifikante.

En annen del av studien fant at selv om 3D var slitsom generelt, deltakerne hadde mer problemer med fjerne skjermer som viser et bilde med en vergence avstand dypere enn skjermen, og med nær skjermer som viser bilder som spratt ut av skjermen.

Denne forskningen er svært relevant for 3D-innhold designere, som kunne avgjøre hva som skal fordypningen eller sprette ut av skjermen basert på forventet betrakteren avstand. Men betyr studien også at 3D-video som er mer komfortabelt sett i en kinosal nødvendigvis er mye mer ubehagelig å se på når sett i en stue.

Dessverre for Samsung, finansielle støttespillere av studien og produsenter av 3D-TV, synes forskning å vise at de er såre øyne sine kunder.

Journal of Vision, 2011. DOI: 10.1167/11.8.11

Les kommentarene på dette innlegget


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar