lørdag 23. juli 2011

Jeg ønsker ikke å Be A Mangfold Candidate

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/zTlpJkEXwjo/:

Redaktørens note: Gjest forfatter Bindu Reddy er administrerende direktør i MyLikes , et ord-av-munnen annonsenettverk finansiert av tidligere Googlere .

Da vi var å heve vår engel runden, hadde jeg en telefon samtale med en fremtredende Silicon Valley investor som ikke har tid til å møte meg ansikt til ansikt, men var interessert i å investere i MyLikes fordi jeg var en kvinnelig entreprenør-aka den "mangfold kandidat. "

Mens det er vanskelig å si nei til penger, spesielt når noen gir den til deg uten engang å lytte til hva det er som du gjør, følte jeg fornærmet og ulykkelig. Jeg følte at jeg var kompetent nok til å skaffe penger og bygge en vellykket virksomhet uavhengig av kjønn mine, ikke på grunn av det.

I all rettferdighet, denne engelen og mange andre tilhengere av kvinner i teknologi har gode intensjoner. Men gjør de ikke klar over at ved å ringe ut noens kjønn de gjør systemet mindre meritokratiske.

Kommer fra India, har jeg et personlig perspektiv på utilsiktede konsekvenser av en slik politikk. Mitt Alma Mater (den Indian Institute of Technology ) er en svært meritokratiske institusjon-opptak baseres på en helt objektive kriterier: stack ranking i en enkelt opptaksprøver tatt av studenter over hele landet.

Det er imidlertid ett unntak: et visst antall seter er reservert for studenter fra kastene som har vært historisk diskriminert. Det hjelper i noen tilfeller ved å gi muligheter til folk som virkelig kan bruke dem, men i de fleste tilfeller rett og slett det ikke fungerer. Det undergraver de virkelig gode mennesker som ville ha vært innlagt uten kvote og fører til mye usikkerhet og stress blant folk som ikke har evnen til å mestre i et svært konkurransepreget miljø. Det er også mye sinne og bitterhet fra andre som bare savnet å få opptak i tillegg.

Stepping tilbake, på et mer grunnleggende nivå, er jeg ikke helt sikker på at vi bør bekymre seg om mangelen på kvinner i tech noe mer enn å bekymre seg om hvorfor det ikke er flere kvinnelige lastebilsjåfører eller flere mannlige sykepleiere.

Kvinner og menn er forskjellige. Selv i en ideell verden, hvor kvinner og menn har frihet til å velge hva de vil gjøre, uten fordommer eller sosial skjevhet, vil vi fortsette å ha mannlige og kvinnedominerte yrker.

Fundamentalt, folk vil bevege seg mot profesjoner og yrker som de er flinke til eller har en medfødt fordel på.

Som sagt, vi er fortsatt langt fra den perfekte verden. Kvinner har en tendens til å få betalt mindre enn menn selv om de utfører like godt og det er ikke benektes at det fortsatt er mange fordommer mot kvinner, selv i yrker som de sannsynligvis vil bli bedre på. Mens jeg tror vi skal gjøre hva vi kan for å fremme likestilling, tror jeg ikke særbehandling eller å ha mangfold kvoter er svaret.

Kvoter alltid pleier å være dårlig for alle involverte parter i det lange løp, den kvinnelige kandidaten som fikk jobben fordi hun var en kvinne, ansette manager som kan ha kompromittert med en B-spiller og resten av teamet som alltid vil havnen tanken - "hun er der hun er, fordi hun er kvinne." Verst av alt det gjør en ekte bjørnetjeneste for kvinner som er rett og slett bedre på jobbene sine.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar