søndag 17. juli 2011

Redpoint Ventures: Tjene penger den gammeldagse måten

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/jVoJz2_hr2U/:

Sist uke vi brøt nyheten om den imponerende-men-ikke-jawdropping $ 200 millioner oppkjøp av Cloud.com av Citrix og stellar år avkastning som Redpoint Ventures er å ha. Hva gjør Redpoint rekord så unik, er at firmaet er å ha et godt år til tross for at de ikke er i en av de store fem: Zynga, Facebook, LinkedIn, Twitter, 0r Groupon. Hell, la oss gjøre det en stor seks og kaste i Pandora siden børsnoteringen gjort så mye støy.

Venture verden har aldri vært mer polarisert mellom har og har-ikke bedrifter. Det er snakk om at Accel sitter på et fond som vil få høyest avkastning bransjen noensinne har sett, takket meste til Facebook. I mellomtiden må Greylock sitte på en av-om ikke den - beste fondet i sin historie mellom tidlig innsats i LinkedIn, pent priset eierandeler i Facebook og Pandora og et sent stadium investering i Groupon. Selvfølgelig ingen enkelt individ i venture-virksomheten kan være i en bedre posisjon til å nyte 2011 enn Reid Hoffman: Han er gründer og største aksjonær i LinkedIn, de første pengene til Zynga, partner i Greylock, og en engel investor i Facebook.

I mellomtiden er det dusinvis av venture-bedrifter på den andre siden av dette skillet som går ut av business. Som ungen fast praktisere fiolin mens han ser sine naboer spille fotball i hagen, kan disse bedriftene bare ser på som vi uendelig debatt hvorvidt det er en boble eller ikke. Det absolutt ikke føles som 1999 til dem. 1999 var en tid som alle med en plausibel grunn til å kalle seg et venture kapitalist kunne skaffe penger. Disse bedriftene og det er mange av dem, sliter med å heve en krone.

Min beste gjetning er at det er dusinvis av dem, men det kan være flere. Dying venture-firmaer er som levende døde. De kan ha års svimlende rundt med eierandeler i fortsatt aktive porteføljeselskaper, håper de fortsatt holder et lodd som kunne sette dem tilbake i spillet. Hvis ikke, de bare langsomt trappe ned.

En del av årsaken til en slik industri koble er polariteten avkastning. Forbrukeren Web selskaper som er denne syklusen vinnere er noen av største verden noensinne har sett, takket være spredning og modenhet nettet, og det faktum at de fleste av dem har ventet så lenge med å søke en exit. Men den andre store trenden har vært den funksjonen / app selskapet flip for mindre enn $ 100 millioner. Det har vært godt dokumentert at små og mellomstore selskaper kan ikke lenger gå ut offentlig, og de flere hundre millioner dollar oppkjøpet single og double-lignende Cloud.com og andre Redpoint exit Clearwell-har vært vanskelig å komme forbi.

Alt dette er det som gjør Redpoint vinner 2011 slik håpefull tegn på at det fortsatt er noe i mellom de to ytterpunktene. Firmaet har funnet flere utganger affording dem avkastning på 10x eller mer uten eierandeler i de store Web 2.0 navn. De har gjort det gjennom mindre sexy Internett-selskaper som Hjemme Borte, internasjonale utganger som Qihoo, og noen solide dobbeltrom og tremannsrom i bedriften virksomheten. Redpoint har ikke regnet på Lucking inn i den store poengsummen, har firmaet gjort godt begrunnet investeringer til rimelige priser og gravd ut sin egen flaks.

Jeg fanget opp med Redpoint nyeste partner Satish Dharmaraj på video i forrige uke for å snakke litt mer om firmaets løpe. Han sluttet i firmaet to år siden etter en fantastisk rekord som en gründer, og Cloud.com var hans første avtale. Vi snakket om hvordan Redpoint er å tjene penger, og vi snakket også om hvordan det var for Dharmaraj å være på den andre siden av bordet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar