søndag 31. juli 2011

Ikke la deg lure av Vanity Metrics

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/tI0-sU9vLs8/:

Oppstarter elsker å peke på stor vekst tall, og pressen elsker å publisere dem. Vi er like skyldige som alle andre i denne forbindelse: en million nedlastinger, 10 millioner registrerte brukere, 200 millioner tweets per dag. Disse vekst beregninger kan ofte være tegn på trekkraft (som er grunnen til at vi rapporterer dem), men like ofte er de ikke. Det er viktig å skille mellom reelle beregninger og hva Lean Startup guru Eric Ries samtaler forfengelighet beregninger.

Vanity beregninger er ting som registrerte brukere, nedlastinger og rå sidevisninger. De er lett manipulert, og ikke nødvendigvis korrelerer til tallene som virkelig betyr noe: aktive brukere, engasjement, kostnaden for å få nye kunder, og til slutt omsetning og fortjeneste. Sistnevnte er mer handlekraftige beregninger. Som Første runde Capitals Josh Kopelman nylig opplyst ved Grunnlegger Arbeidstid , "Den virkelige data er oppbevaring og gjenta bruk." nyetablerte som fokuserer på den virkelige beregninger kan gjøre sine produkter bedre, tiltrekke flere kunder, og gjøre dem lykkeligere.

Det er viktig for startups til riktig instrument data de spor slik at de kan få et håndtak på den sanne helsen til deres virksomhet. Hvis de spore bare forfengelighet beregninger, kan de få en falsk følelse av suksess. Bare fordi en oppstart kan produsere et diagram som er opp og til høyre betyr ikke at det har en stor virksomhet. En mobil apps kan ha millioner av nedlastinger, men bare noen få hundre tusen aktive brukere, eller en freemium nettside kan se eksploderer trafikkvekst, men knapt noen konverteringer til betalende brukere.

Mange oppstarter, selvfølgelig, spore ett sett med tall internt og selektivt dele et annet sett med forfengelighet tall eksternt med pressen. Det verste er når oppstarter forsøker å slå oss med rå vekst tall (vi er opptil 400%), men uten kontekst (400% fra det, 1000 brukerne eller 100.000?). Vi har alltid be om mer meningsfulle tall, men disse er ikke alltid imøtekommende.

Forfengelighet beregninger er ikke helt ubrukelig, bare ikke la deg lure av dem. Det finnes måter å tilbake i reelle tall fra forfengelighet beregninger. VC Fred Wilson blogget i dag om sine 30/10/10 regelen : 30 prosent av nedlastingene eller registrerte brukere er aktive en gang i måneden, 10 prosent er aktive en gang om dagen, og 10 prosent av de daglige brukerne vil være det maksimale antall samtidige brukere . Disse mønstrene han ser i sin portefølje selskaper og oppstarter pitching ham.

Oppstarter ville være bedre, men rapportering virkelige beregninger fra starten. Vanity beregninger kan fange opp til dem, spesielt hvis disse tallene ikke samsvarer med de reelle tallene. Facebook er et flott eksempel på et selskap som fokuserer på de riktige tallene. Selv i sin college-bare dager, ville det alltid snakk om daglige aktive brukere (brukere som kommer tilbake hver dag) og hvor fort det tok dem å ta over en bestemt campus. Hvis flere startups ville måle og dele høyre beregninger fra starten, ville resten av oss fokusere på dem også.

Photo credit: Skye Suicide


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar