søndag 31. juli 2011

En milliard dollar er ikke kult. Du vet hva som Cool? Grunnleggende menneskeverd

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/3GEDIJI2svY/:

"Business!" Ropte Ghost, vred hendene igjen. "Mennesket var min business. Den felles velferd var min virksomhet; Velferd og nåde, overbærenhet, og velvilje var all min business. Den handlemåte handelen min var, men en dråpe vann i den omfattende hav av virksomheten min "'- A Christmas Carol, Charles Dickens

Jeg vet, jeg vet. Jeg er gammel. Verre enn det, jeg er nostalgisk. I de siste månedene, har jeg skrevet om min kjærlighet til fyllepenner , og tradisjonelle utgivere , og papir bøker og håndskrevne brev , og live teater , og downtown Las Vegas . De som følger meg på Twitter vil ha lese om min entusiasme for New York Times Crossword, og hotell skrivepapir, og sosialt samvær med venner sans mobiltelefoner.

Det er søtt å være symbolsk Luddite på TechCrunch - men det er også enormt disingenuous. Jeg skriver dette ting på Twitter, og på en enormt populær teknologi blog. Du kan kutte ironi med en kniv.

Sannheten er, jeg elsker teknologi. Det er sjelden at jeg forkaste eller nedvurdere en ny gadget, app eller selskap uten å prøve det ut minst en gang, og jeg absolutt tror - på balanse - desto mer teknologisk avanserte blir vi som et samfunn, blir bedre verden.

Og enda mer jeg lurer på om, av hensyn til menneskeheten, kan det ikke være en dårlig ting hvis jordskjelvet kommer og tips alle web 2.0 i havet.

Jeg burde kanskje forklare.

The Internet - spesielt "web 2.0", med sitt lokalsamfunn og tagging, og gjenforenes og friending og smak - var ment å sivilisere oss alle. Tanken var at ved å koble hele verden gjennom en rekke sosiale nettverk og folkemengden-hentet standarder for atferd (fra omdømme score på eBay til Yelp anmeldelser for hund turgåere) - folk ville bli kjørt til større empati for, og ansvar overfor andre sine mann. Når Randi Zuckerberg satt på scenen på DLD '08 og fortalte oss historien om den palestinske og israelske barn samlet gjennom deres felles medlemskap i en Facebook-gruppe om fotball, vi felle en tåre Web 2.0 fungerer. - Det er virkelig fungerer!

I de tidlige dager, gründere bak disse tjenestene virkelig så ut til å tro på evangeliet de forkynte. Alle som har møtt Craig Newmark vil vitne om at han lever og ånder kundeservice - skru ned oppkjøp tilbud og fokuserer for mye på hvordan hans selvtitulerte List kan hjelpe koble samfunn på en måte som beriker samfunnet. Når de oppfant Google, Larry Page og Sergey Brin virkelig gjorde drømmen om å lage verdens dataene lettere å få tilgang. Jimmy Wales, for alle hans fiksering med personlige kjendis, er virkelig lidenskapelig om en fri og åpen encyclopedia, og har slått ned en stor mengde personlig profitt å realisere den drømmen.

I begynnelsen virket Web 2.0 som en perfekt toveis gate. Brilliant gründere som oppriktig ønsket å endre verden bygget tjenestene som vi alle ønsket å bruke. De ble rike, og våre liv ble bedre tilkoblet. Vi var alle i det sammen.

Spol frem bare en håndfull år, skjønt, og noe har gått veldig, veldig galt med den spesielle sosiale kontrakt. Vi brukere har holdt vår del av avtalen - pliktoppfyllende tagging våre venner i kunstig alderen fotografier, og sjekker inn på barer, og skrive anmeldelser av restauranter. Vi har kansellert vår avisabonnement, og i stedet bruke våre dager klikke på lysbildefremvisninger av "kjendiser som ser ut som kattene sine" eller besatt tracking trending emner på Twitter. Vi har sluttet å kjøpe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar