mandag 4. juli 2011

ARM chips til rival PS3, Xbox 360 i 18 måneder?

Interessante nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/FerK9S_IF3E/arm-chips-to-rival-ps3-xbox-360-in-18-months.ars:

ARM har blitt slått ytelsen tromme igjen, denne gangen fortelle Inquirer at en ny Mali GPU design på grunn ute i 18 måneder vil gjøre sitt chips maken til nåværende generasjons spillkonsoller som Xbox 360 og Playstation 3. Det kan være liten tvil om at en ARM-basert mobil chip vil overgå disse to konsoller i pixel-skyve kapasitet (målt varierende) på et tidspunkt i fremtiden, men vi har hørt denne typen snakk om Mali før.

Noen googling dukker opp 2009 og 2010 som år da Mali skulle bringe Xbox 360-nivå grafikk til mobiler, og vi er sikker på at hvis vi gikk forbi den første siden av søkeresultatene vi kunne finne mer.

Men uansett hva ARM har sagt i det siste, er det ikke egentlig en strekning å forestille seg at dette skjer i omtrent en 18-måneders tidsramme. For referanse, på 2010 ISSCC, viste Microsoft off den SoC som driver den nyeste versjonen av Xbox 360, en kombo chip som setter CPU og GPU på konsollen på samme 45nm dø og klokker inn på bare 372 millioner transistorer. Det er litt over 100 millioner transistorer mer enn NVIDIAs 40nm Tegra to mobile chip fra samme år. Så ja, gitt en prosess krympe til 28nm eller deromkring, synes det er ganske mulig at ARM vil i det minste være i stand til å pakke så mye maskinvare som Xbox 360 gjør i et program prosessor.

Så mye for ARM Mali påstander. Den mye mer interessant spørsmål er, hva vil NVIDIA har ute på dette punktet?

Selskapets kommende Kal-El delen skyldes i annet halvår i år, og det kan vel ta med noe som nærmer konsoll-nivå ytelse til tablets og andre bærbare. Og 18 måneder fra nå, kan vi begynne å se noe ut av prosjektet Denver, som kan godt gjøre for en killer stasjonær gaming chip (forutsatt at noen spill vil kjøre på den).

Les kommentarene på dette innlegget


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar