søndag 25. september 2011

Startup Japan: A Silicon Valley Entrepreneur Besøk Onlab, en ung japansk Inkubator

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/kCbXrAy-LNY/:
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Redaktørens Merknad: Dette er en gjest innlegg Brenden Mulligan, gründer og skaperen av Onesheet , som for tiden reiser verden rundt møtet startups med sin kone og IDEO designer Elle Luna . Du kan følge ham på Twitter her: @ bmull .

Før han kom til Japan, spurte vi alle vi kjente for å få råd om hvordan du kobler med oppstart samfunnet i Tokyo. Hver anbefaling pekte på nøyaktig samme sted: Open Network Lab.

Åpne Nettverk Lab ("Onlab") er en japansk oppstart inkubator i samme blodåre som Y Combinator eller TechStars. Inkubatoren gir startups med mentorer, kontorplass, og en liten mengde kontanter i bytte for en del av egenkapitalen. Denne modellen er populært i USA, og ledende japanske internett-selskapet Digital Garage (investorer i Twitter, Path, og mer) ønsket å prøve det i Japan. Onlab er nå i sitt andre driftsår har inkubert tre grupper av startups. Selv om det er et ungt program, er de allerede gjør en merkbar innvirkning på den japanske oppstart samfunnet.

Vi tilbragte vår første timen snakket med Hironori (Hiro) Maeda , fyren har ansvaret for å føre tilsyn med inkubator virksomhet. Hiro vokste opp i Japan og deltok på en internasjonal skole før du går videre for å studere informatikk ved Bucknell University. Etter college, lanserte han en oppstart av sitt eget, og flere år senere ble bedt om å returnere til Japan for å bidra til å bygge og drive Onlab som en måte å flytte den japanske gründer samfunnet fremover.

Men utviklingen som samfunnet har sin kulturelle utfordringer. "Starte en oppstart, hvor det er mye usikkerhet og uegnet, passer ikke en kultur der harmoni og stabilitet er sterkt vektlagt," Hiro fortalt oss. "Men, mye yngre japansk innser at nasjonen selv er på usikkerhet. Sysselsettingen av college nyutdannede har nådd det laveste punktet i det siste tiåret og den japanske jordskjelvet har gjort folk i hele nasjonen usikre på fremtiden. Usikkerheten og den økende interessen av suksessen som Silicon Valley er opplever har gjort flere yngre japanske ta større risiko. "

Dette har ført til massevis av interesse i Onlab fra både entreprenører og allmennheten. Denne interessen kommer ikke uten sin hindrene, imidlertid. Selv om samfunnet er villig til å ta risiko, sier Hiro det er bare ikke helt klar til å være like gjennomsiktig som gründere i andre deler av verden.

"Entreprenører i Japan ikke har innsett fordelene med åpenhet og deling av informasjon. Folk er redde for å dele ideer og erfaringer - tenker at det er deres eneste konkurransefortrinn ", sa han.

I mer modne oppstart samfunn som Silicon Valley, gründere dele sine krigshistorier på jevnlig basis. Og de ikke skjule sine feil, men i stedet omfavne dem og prøve å hjelpe andre til å unngå det. Hiro vet dette, og er fremme samme type kommunikasjon med sin startups: "Vi oppfordrer ikke entreprenører å gå videre til neste idé og håper at de vil se sine feil som en opplevelse de kan dra nytte av for deres neste venture."

Hiro krever også sitt oppstarter å komme sammen minst en gang i uken for å diskutere ideer som har fungert, oppgaver som de fant utfordrende, og peker på de utvikling der de får fast. Selv om det ikke kommer nødvendigvis naturlig, det fungerer. Hiro sier at disse øktene blir bedre og bedre og

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar