søndag 25. september 2011

Klamrer seg til Friksjon: Noen tanker om Facebooks f8

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/1WNDh8G4xdY/:
zuckerberg

Det har vært over 72 timer siden Facebook første debuterte en rekke banebrytende nye funksjoner på f8, som er hele tiden jeg trenger for å forutse selskapets langsiktige utsiktene, slik det vil gjenoppfinne nettet, og prisingen av dens uunngåelige IPO.

Ok, kanskje ikke. Men det har gitt meg litt tid til å prøve funksjonene ut, i motsetning til å basere mitt inntrykk av av Facebooks godt utformet keynote presentasjoner. Og mens mange av disse åpenbart har mye potensial, i praksis er jeg å finne dem for å være en blandet (eller, i noen tilfeller, en regelrett irriterende) bag.

Sosial Overlubrication

En av de store annonseringene på f8 var noe som kalles friksjon deling. Her er hovedpunkt: Facebook vil la tredjeparts nettsteder og programmer integrere hva som er effektivt en deling Firehose. Slå den på, og alt du gjør i applikasjonen blir delt med dine Facebook-venner.

Som Facebook CEO Mark Zuckerberg forklart under keynote hans, er ideen om at mange mennesker ikke deler så ofte som de kunne være, fordi det er friksjon involvert med å klikke alle disse 'Del' dialogbokser. Derav begrepet friksjonsfrie deling: du besøker et nettsted eller applikasjon, aktivere deling en gang, og du er ferdig. Alt du gjør fra det app blir automatisk delt, og du kan alltid slå det av hvis du bestemmer deg for å holde aktiviteten private. Ganske smart, ikke sant?

Min bekymring med denne nye, friksjonsfrie deling, er at det ikke blir faktisk kvitt friksjon i det hele tatt - det bare flytter den. Hvor før jeg måtte øve litt innsats (om enn en minimal mengde) å eksplisitt dele et stykke av innhold, med denne nye uanstrengt dele Jeg kommer til å håndtere en gnagende følelse i bakhodet mitt lurer på om jeg virkelig ønsker artikkelen jeg bare klikket på for å deles med venner. Jeg tror ordet for det er stress, eller kanskje angst. Som kvalifiserer som former for friksjon i min bok.

Sagt på en annen måte, med old-school deling, er den eneste reelle potensialet ulempen at jeg glemmer å dele noe som mine venner kan finne interessant. Big gispe. Med denne nye, smurt deling, kunne en mental lapse ender opp med min dele noe klossete med mine venner. Som, avhengig av hvem dine Facebook-"venner" er og ditt yrke, kan faktisk saken.

Riktignok er det skal være applikasjoner og nettsteder at folk er villige til å fritt dele fra uten å nøle - du vil være hardt pressede å finne mange historier over på The Economist som du vil være flau om deling (hvorfor ja, jeg fikk tilbringe ettermiddagen lese om argentinsk handelsrestriksjoner). Men det er nok av mainstream nettsteder som kjører nyheten om emner som du kanskje ikke ønsker syndikert til sjefen din eller familiemedlemmer. Ting som narkotika legalisering. Eller sex (ack!). Eller Jersey Shore. Hvilket betyr en annen privatliv tilbakeslag kan være rundt hjørnet.

Jeg vet, jeg vet - pressen (inkludert meg) har grått stygt over Facebooks personvern-stripping har mange ganger før, og de aller fleste brukerne har vist gang på gang at de bare ikke bryr seg. Men jeg attributt at mer til dem å være ambivalent enn jeg gjør til Facebook vite hva dets brukere finner sosialt akseptabelt. Kanskje dette er tiden de har krysset linjen, kanskje er det ikke - uansett, vi kommer til å se en masse nyheter artikler om friksjonsfrie deling og antakelig noen brev fra Kongressen.

Om ikke annet, bet jeg varselsignaler på 'Accept' dialog for denne funksjonen får mye mer fremtredende i de neste månedene. Sjekk ut boksen nedenfor - de er ikke akkurat gå ut av deres måte å påpeke at dette er Shari

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar