tirsdag 2. august 2011

Linkbait, innhold jordbruk og Advertorial: Velkommen til nye medier (Circa 1842)

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/Up-1ueyugwQ/:

Jeg er midt i lesing Michael Slaters biografi om Charles Dickens , og det er utmerket (hvis en litt smiskende).

Gitt at jeg vokste opp bare noen få miles fra den Medway byen hvor Dickens tilbrakte sin barndom, er det ganske flaut hvor lite jeg visste om det 19. århundrets største britiske forfatteren. Og gitt min besettelse med opphavsretten, er det like skammelig at inntil lese Slater bok, visste jeg ingenting av valgkampen for en internasjonal traktaten om opphavsrett.

Kampanjen var velmenende, men i hovedsak egeninteresse: Dickens holdt den britiske opphavsretten til hans berømte verker - som Pickwick Papers og Oliver Twist - men, i USA (hvor Dickens var også enormt populært), var utgivere fritt til å stjele sitt arbeid og tegn og publisere dem i bøker, aviser og tidsskrifter uten å betale royalties.

I 1842 tok 30-åringen Dickens sin første tur til USA til forskning en bok om den tidligere britiske kolonien (spoiler: som en verdensberømt forkjemper for menneskerettighetene, var han ikke veldig imponert av slaveri). Mens det, tok han anledningen til å forelese amerikanere, og den amerikanske pressen, om viktigheten av internasjonal opphavsrett. Gitt dagens insistering av den samme pressen at journalister skal være betalt for sitt arbeid, ikke minst deres brekende over innhold gårder samle sine funksjoner, vil du anta at amerikanske aviser ville ha samlet seg til hans sak.

Ikke helt.

Etter å ha hørt Dickens 'foredrag om opphavsrett, insisterte Hartford Times at «vi ønsker ikke råd om denne saken, og det vil være bedre for Mr Dickens dersom han avstår fra å innføre [det] heretter", mens Boston Morning Post anbefales: "Du må droppe det, Charlie, eller du vil bli disket, det lukter av butikken - rang ".

Et par uker senere hadde anti-Dickens følelse i pressen slått personlig. The (Philadelphia) Spirit of the Times setter annonsen til ad-hominem ved å merke av Dickens at «hans heller gulnet tenner åpenbaret at han ikke påberope seg Teaberry Tooth Wash" Interessant samme Teaberry Tooth Wash var en verdsatt annonsør i Spirit of the Times.

Få folk som skriver om teknologi har mer kjærlighet til gamle skolen aviser enn meg, og det har vært få mer vokal talsmenn på viktigheten av opphavsrett i den digitale tidsalderen. Men neste gang jeg hører avisutgivere klagende om hvordan Internett dreper deres virksomhet, kommer jeg til å huske, med et smil, som 170 år siden den unge avisbransjen så ingenting galt med å samle arbeidet med suksessrike forfattere uten betaling, mens skriving reader-baiting artikler med det formål å bygge inn annonser.

Eller sagt på en annen måte: 170 år siden var amerikanske aviser AOL.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar