lørdag 24. september 2011

Verktøy vs Toys: Hvorfor tidslinjen Endringer Ingenting

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/REHaWO_zohk/:
scaled.Screen Shot 2011-09-23 at 1.49.32 PM

I går Erick og jeg hadde en interessant diskusjon om Facebook vs Google + og jeg kom ned på siden av G +. Hvorfor? Fordi verktøy er viktige, leker ikke. Tildelt Facebook 500 millioner besøkende hver dag beviser meg feil i numerisk form, men generelt brukervennlighet og kvalitet, jeg kommer motvillig ned på siden av Google Plus.

Som du vel vet, vant Facebook Internett med sin app funksjoner og ny tidslinje funksjonen, en visning av data som tilbyr en slags tidsmaskin i fjern fortid. Jeg så bilder av barna mine fra år siden, deres ansikter implike og langt mer natal enn de er nå. Det var en god følelse, men det varte kanskje femten minutter. Nå Facebook viser meg en liste over ting som har skjedd siden jeg ble født, en ganske imponerende prestasjon gitt Jeg tilbrakte to tredjedeler av livet mitt uten Internett.

Google Plus, på den andre siden, innførte forbedret Hang-Outs. Overlat det til Google for å blåse sin dott på produktivitet programvare. Mens jeg finne verdien av Google Plus tvilsomme i beste fall, tror jeg er hang-outs et fantastisk verktøy og ganske forstyrrende. Et rom som jeg kan bruke til å dele skisser, dokumenter og bilder? Uten å måtte laste ned WebEx eller GotoMyPC noen annen søppel skjerm-deling app? Det er den verden jeg vil leve i.

Jeg liker Googles verktøy. De er gode og sterke og nyttig. Google Wave var flott (så lenge det varte), og hang-outs er stor for tech folk som ønsker å arbeide sammen. Deres mål er jevn erosjon av friksjon mellom Googles ad produkt og Internett, og de gjør det gjennom utgivelsen av verktøy som Google programmerere vil bruke selv.

Facebook, derimot, er på jakt etter den magiske trigger som vil slå alle disse øyeepler i betalende kunder. Zynga synes å ha løst noe av gåten ved å selge sosiale spill, men ved å slippe Timeline Facebook har tydeligvis bestemt seg for å utvinne verdifulle innholdet de allerede har - dine bilder, dine preferanser og dine anbefalinger. Det faktum at jeg nå kan legge Rdio sanger til tidslinjen min er veldig fortelle: legg i en musikk-funksjon og du har en musikkbutikk til rival iTunes.

Dette er verktøy vs leker. Google gir deg verktøy for å jobbe i informasjonen økonomien mens Facebook gir deg leker for å spille i den. Jeg er ikke sikker på hva som er bedre.

Jeg har kommet for å begrave Google Plus og Facebook, ikke å prise dem. Begge tjenestene er i hovedsak tid synker utformet i begge tilfeller å stryke sjelene til tusenvis av ensomme mennesker. Jeg bruker dem begge, for å være sikker, men de endrer noe med disse tilleggene? Er de bedre våre mye i livet?

Fans av Neil Postman vil kjenne litt stridency i stemmen min og jeg føler det er berettiget. Akkurat som kringkastet media styres våre sinn to tiår siden, en-til-en mediekontroll våre sinn i det tidlige 21. århundre. Det vil ta noen generasjoner for oss å bli immun mot sirene kall av sosiale medier og da teknologien vil ha flyttet på.

Det er en viss territorialitet brygget i G + / FB kriger akkurat nå, og jeg er bekymret for at snart vil det være like etsende som Android / iPhone slåsskamper som pit bror mot bror og far mot sønn. Jeg sier ikke at jeg spesielt bryr hvem som vinner her - jeg kunne ta eller forlate både tjenester og ingen av dem har tilbudt meg noe utover en imponerende liste med mennesker som jeg kan samhandle. Jeg takker begge disse tjenestene for den muligheten, absolutt, men jeg tror jeg har snakket med kanskje 100 mennesker i mitt sosiale grafen online og enda færre i det virkelige liv. I

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar