mandag 19. september 2011

Reed, Ikke hør på Wall Street.

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/sHRin6yd-PU/:
Netflix stock chart

Netflix fikk juling på Wall Street i forrige uke. Etter å revidere abonnent estimatene nedover med 1 million abonnenter, gikk dets aksjer i fritt fall, lukker uken på $ 155, ned fra en $ 300 topp i juli. Netflix, det elskling av Wall Street de siste tre årene, har mistet halvparten av sin verdi i noen få korte måneder.

Det må være et jafs øyeblikk akkurat nå for CEO Reed Hastings, som alltid har satt Netflix på sin egen vei og la investorene regne ut ting for seg selv. Mer enn noe annet selskap, representerer Netflix overgangen til high-end video underholdning (filmer og TV-programmer) på Internett. En innsats på Netflix, er en satse på streaming video . At overgangen er uunngåelig. Det kommer til å skje av mange grunner. Reed vet dette. Han så det tidligere enn de fleste. Sende folk DVDer i posten var alltid bare en midlertidig forretningsmodell til bredbånd, studioer, og kundene fanget opp.

Vi er fortsatt ikke helt der ennå. Tempoet hvor folk faller DVDer er raskere enn den hastigheten som de tar i bruk streaming. Presset på Netflix å gjøre noe for å gjenopprette tilliten må være alvorlig. Men Reed, ikke hør på Wall Street. Bare fortsett å skyve studioene til å åpne opp flere av sine filmer og TV-programmer til streaming, og kundene vil følge.

Men, ikke lytte til kundene. Øke prisene for de av oss som velger både for streaming og DVDer ville vært fint hvis Netflix hadde en dypere streaming katalog. Men gapet er fortsatt for stor, og prisen tur virket tidlig. Dine kunder er svært lojale. Ikke piss dem av.

Hvis du husker, var det tilbake i juli da Netflix annonserte nye prising som ville heve prisene for abonnenter som får både DVD i posten og streame filmer over Internett. Dette førte til en backlash blant noen kunder, selv om det hadde effekt av å gjøre Netflix sin streaming-bare planlegge mer attraktivt, med 75 prosent av nye kunder nå registrere deg for det.

Likevel er det ikke nok til å oppveie de drop-off i DVD abonnenter. Av de 1 millioner færre abonnenter Netflix nå forventer, vil 800000 være fra DVD-bare abonnenter. De resterende 200 000 nedgangen vil komme fra streaming-bare subs, og antallet som betaler for begge gjenværende stødig. Ut av Netflix forventede 24 millioner abonnenter i år, vil 21.800.000 ha tilgang til streaming i noen form, og bare 2,2 millioner vil holde seg til DVD-kun abonnementer.

Skiftet er allerede klart. Det er bare at den eksakte hastigheten som at skiftet skjer er vanskelig å forutsi, derav vill svingninger i aksjekursen. Losing fornyelse av sin streaming distribusjonsavtale med Starz hjalp ikke betyr noe heller.

Komme studioene og underholdning selskaper om bord vil fortsette å være den største utfordringen for Netflix. Økonomien i streaming samsvarer ikke økonomien i andre former for distribusjon (som kabel) for mediebedrifter. Men forbrukernes atferd er allerede går i retning av streaming. Det er bare et spørsmål om hvor mange skjermer du har koblet til Internett, og hvor store de er. Hvis det er bare dataskjermen, er streaming mer som en siste utvei. Men når du kan få Netflix på din iPad eller flatskjerm-TV, så blir det en av mange visningsalternativer og ofte det beste.

Personlig, stream jeg Netflix når jeg kan, selv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar