lørdag 10. september 2011

Jobben som konsernsjef i A 200 Person Bedrift

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/syM18nKAlPM/:
seth-sternberg

Gjesten innlegget ble skrevet av Seth Sternberg, administrerende direktør og medgrunnlegger av Meebo . Hans siste gjesten innlegg var om jobben av en pre-lansering oppstart CEO. I denne, drøfter han hvordan det jobbskifter når bedriften vokser til 200 personer.

Jobben til konsernsjef i en 200 person selskap er ganske forskjellig fra det livet jeg hadde 6 år siden, like før Meebo lansert. Det er en mye mindre om hva jeg gjør og mye mer om hvordan jeg gjør andre. I dagens verden, dersom du zoomer ut til et meget makro-nivå utsikt, er det tre ting jeg gjør. 1. Strategi. 2. People. 3. Ressursallokering.

Strategi

Du alltid høre at en del av en CEO jobb er å komme opp med "strategi". Men hva betyr det egentlig? I min verden er det å lytte, syntetisere og kommunisere.

Å lytte betyr å lytte til alle. Blogger, dine ansatte, presse, andre gründere, venture kapitalister, kunder og brukere, alle som kan ha et interessant og informativ synspunkt på hva din bedrift gjør. Bandied sammen, de valgkretser skjemaet ditt marked.

Syntetisere betyr å ta alle de tingene du har blitt lyttet til, tyde signal (10% av det) fra støy (90% av det), og justering av kurs basert på nye synsvinkler eller ny informasjon. Det er sjelden at du vil samle den eksakte strategien du bør følge fra signalet, men satte den sammen og bruke din egen hemmelige saus og du har din vinner.

Og til slutt du kommuniserer den nydannede strategi (i den grad du har besluttet å justere selvfølgelig) til markedet - de samme menneskene du har blitt lyttet til. På slutten av dagen, er du bedriftens administrerende salg person. For investorer, presse, rekrutter, kunder og brukere. Du trenger å overbevise alle disse menneskene du har hørt på at du har hørt dem, internalisert dere alt, og du kom opp med den vinnende strategien.

Sammen kaller jeg disse tre stykker Strategien trakt. Du lytter, du syntetisere og kommunisere og deretter starte helt på nytt, lytte til tilbakemeldingene etter at du har kommunisert.

Folk

Så mange ting skjer på daglig basis at det blir svært vanskelig å bo på toppen av det hele. Faktisk har du egentlig ikke kan. Heller stole du på laget ditt å virkelig egen bitene av den samlede puslespillet at de er ansvarlige for. Dette krever mange ting, topp blant dem er tillit.

Først må du sørge for at du har rett folk i de riktige posisjonene. Utover å sikre at deres ferdigheter (både hard og myk) er riktig for rollen, må du sørge for at de fortsetter å trappe inn i den rollen som det nødvendigvis blir mer komplisert med veksten i selskapet. Noen som var stor på 100 mennesker kan treffe en vegg på 160 personer.

Sekund, må du sørge for at disse menneskene er bemyndiget til å kjøre sine deler av showet. Mye av denne berikelsen kommer gjennom informasjon, som selvsagt må bli kommunisert på noen måte. Counterintuitive som det kan virke, slik at kommunikasjon linjene er svært høy båndbredde i selskapet er en av de beste tingene du kan gjøre for å myndiggjøre folk. Vel ... det, og ikke være en micromanager.

Tredje, må du sørge for at du har klart formidlet oppdraget til foreldrene dine. Hvis lederteamet ikke forstår oppdraget eller strategi, så vil heller ikke sine respektive lag. Se hvor raskt utviklingen vil stoppe opp uten en klart formulert strategi på plass, vil det ikke være pen.

Fjerde, er du bedriftens sjef rekrutterer. Hvis en av våre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar