mandag 5. september 2011

The Complete Guide To Freemium Business Models

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/3WCnGk3bs4w/:
Free

Red.anm: Gjesten innlegget ble skrevet av Uzi Shmilovici , administrerende direktør og grunnlegger av Future Simple , noe som skaper online programvare for små bedrifter. Innlegget er basert på en studie gjort med professor Eric Budish, en økonomiprofessor ved University of Chicago Booth School of Business. Det inkluderer også ideer og kommentarer fra Peter Levine , en Venture Partner i Andreessen-Horowitz og professor ved Stanford GSB

Ideen om å tilby produktet eller en versjon av det gratis har vært en kilde til mye debatt.

Priser er alltid vanskelig. Dessverre er det mange gründere ikke gi det nok trodde. De vil ofte kopiere prisstrategi av lignende produkter, baserer sine beslutninger på pompøse uttalelser fra "eksperter" eller stole på ødelagte begrunnelse (vi jobbet hardt, så bør vi belaste $ X).

Free er enda vanskeligere og med så mange meninger om det, trodde vi det ville være forfriskende å ta en kritisk tilnærming og dykke dypt inn i hvorfor noen selskaper er svært vellykket ved å ansette modellen mens andre selskaper mislykkes. Vi har sett inn i økonomi akademiske avhandlinger, atferdsmessige psykologi bøker og strategier som jobbet for selskaper å komme opp med de sentrale begrepene nedenfor.

The Law of marginalkostnaden

Prissetting spiller en stor rolle i å konkurrere om kundene. Her er en økonomisk lov som holder nesten like mye sannhet som tyngdeloven: i et perfekt konkurranseutsatt marked, vil den langsiktige produkt pris (aka "market clearing pris") være den marginale kostnaden av produksjonen.

Gjett hva? På grunn av fallende hosting og båndbredde kostnader, for de fleste Internett-produkter marginalkostnaden i dag er praktisk talt ... null.

Med andre ord, hvis det koster å betjene en kunde (support side) er null, vil den langsiktige prisen på produktet i markedet være null (på grunn av konkurranse trykk).

En Experience Good

I kjernen av "Free" modellene er produktene eller tjenestene som tilbys til kunden. De fleste Internett-produkter eller tjenester faller inn i definisjonen av en opplevelse Good: et produkt som trenger en periode med bruk før kunden kan bestemme verdien de kan utlede fra det.

Et godt eksempel er Dropbox. Tenk Drew Houston ord : "Det faktum var at Dropbox var å tilby et produkt som folk ikke visste de trengte før de prøvde."

Det er nok av akademikere som kikket inn i prisingen av Experience Goods. I 1983 skrev den Economist Carl Shapiro en fascinerende papir om dette emnet. Hans konklusjon var at siden kundene en tendens til å undervurdere verdien av et produkt, den optimale priser for en opplevelse er vitsen med en lav introduksjonspris som deretter økes når kunden innser verdien av produktet.

I noen tilfeller kan en kunde overvurdere verdien av produktet. I så fall er den optimale prisstrategi å lade så mye i begynnelsen, eller å låse kunder med langsiktige kontrakter.

Dette er grunnen til kundene er motvillige til å kjøpe når noen ber dem om å forskuddsbetale for en tjeneste eller et produkt eller signere en langsiktig kontrakt.

Derfor er det innledende prisen en signalering mekanisme. Konklusjonen? En lav inngang prissignaler at du er sikker på at produktet vil skape verdi for kunden.

The Psychology of Free

Mye har vært skrevet om Psychology of Free. To bøker som så spesifikt inn i faget er

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar