tirsdag 12. juli 2011

Indian Mobile Bank Eko Hever 5,5 millioner dollar, Processing $ 270 millioner i Betalinger et år

Interessante nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/ChvMSOJ4OgQ/:

Innovative mobile banktjenester plattform Eko India Financial Services har reist $ 5.5 millioner fra Creation Investments 'Social Venture fond, Promus Equity Partners og flere ikke navngitte engel investorer. Mobile banktjenester er en av de mest spennende trendene i tech verden utenfor Silicon Valley. Og nå som flere folk har mobiltelefoner enn toaletter i verden, det er en reell mulighet til å bygge bro over unbanked gap.

Glem glitzy iPhone finansielle apps. Den mest innovative ting er mobil betaling blir gjort ved hjelp av grunnleggende SMS, og det er dramatisk endre folks økonomiske liv. Savings sveve når pengene er ikke lett tilgjengelig, kan folk trygt reise mellom landsbyer uten frykt for å bli ranet, og betale for varer og tjenester ikke lenger krever en personlig transaksjon.

Den kuleste del av denne trenden: Mye av det framskritt blir gjort av for profit selskaper, ikke hjelpe grupper og frivillige organisasjoner. De hjelper millioner av mennesker og bygge selvdrevet bedrifter som tjener penger gjør det. En av Sequoia Capital hotteste indiske investeringer var SKS Mikrofinans, som gjør mikro-lån langs linjene av Grameen Bank og gikk offentlig i fjor i en overtegnet IPO. To andre av mine favoritter i India er Pune-baserte SMSOne , en SMS-basert nyhetsbrev som leverer bokstavelig talt livreddende informasjon til landsbygda i India, og VNL , noe som gjør teletjenester tilgjengelig for folk for mindre enn $ 2 a bruker, per måned lønnsomt.

India utmerker seg ved disse typer startups og gode ting: Færre enn 14 millioner mennesker arbeider i Indias formelle økonomien, og mer enn 700.000 indianere fremdeles lever i landsbyer uten tilgang til veier, sanitærforhold eller strøm. Reaching de fattige er digitalt den eneste måten å låse opp den enorme demografiske potensialet i landet.

Det er en bredere kulturell påvirkning fra tjenester som disse også. Som Eko grunnlegger Abhishek Sinha forklarte forrige gang vi møttes, "Min plikt er å forstyrre andres aspirasjon nivåer. Hvorfor skulle ikke vi alle har store drømmer? Ikke mer å sette penger i en krukke, ikke mer sying penger inn i en falsk lomme på innsiden av sine skjorter, ikke mer penger under madrassen. Den unbanked fattige i India vil kun ha reell kontroll over sin økonomiske fremtid når kontanter er ute av alles fysiske rekkevidde. "

Første gang jeg møtte Sinha (bildet til høyre) i Delhi i november 2009, møtte han igjen på min neste tur, og vi har bodde i kontakt siden. Den siste gangen jeg så ham at han hadde behandlet mindre enn $ 1 million i transaksjoner over livet av virksomheten. Han hadde bare utplassert et stort skifte i strategi som tilsynelatende virket: I tolv måneder etter vårt siste møte Eko har behandlet utrolige $ 270 millioner transaksjoner, de fleste av dem for mindre enn et par dollar om gangen.

Hva jeg elsker om tilnærmingen hans er hvordan drop-dead enkle Eko er helt skreddersydd for de grunnleggende behovene til Indias massive unbanked markedet. Produktet baserer seg på et numerisk system, slik at folk ikke trenger å vite hvordan du tekst alfabetisk, ikke trenger å snakke et bestemt språk eller dialekt eller selv vet hvordan du skal lese for å bruke den. Kontrollsystemet er en papirbasert versjon av en RSA token som VeriSign sluttet tidlig. (Du kan lese mer om det i mitt forrige

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar