onsdag 16. mars 2011

Revisiting Ebert - Spill <em>kan</em> være kunst, men de er?

Interessante nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/3IMXXB5GTSc/Revisiting-Ebert-mdash-Games-emCanem-Be-Art-But-Are-They:
På siste Game Developers Conference, snakket industri veterinæren Brian Moriarty lenge om den gamle videospill-som-art debatten. Moriarty fant seg motvillig forsvarer en del av Roger Ebert beryktede argument mot tanken: "Ingen i eller ut av feltet har vært i stand til å sitere et spill verdig sammenligning med de store dramatikere, poeter, filmskapere, forfattere og komponister." Det som fulgte var en gjennomtenkt diskusjon om hvordan spill passer inn i definisjonen av kunst, og hvordan den kommersialiseringen som nesten universelt omgir dem kan hemme sanne kunstneriske uttrykk. Siterer: ". Motsetning til Mr. Ebert, jeg har spilt mange av spillene ansett som stor og nyskapende jeg har privilegiet av å kjenne mange av forfatterne personlig Men så mye som jeg beundrer spill som MULE, Balance of Power, Sim City. og Civilization, ville det aldri falle meg inn å sammenligne dem til skatter av verdens litteratur, maling eller musikk. ... TV-spill er en industri. Du deltar på en gigantisk industri konferanse. Industries lage produkter. Videospill produkter inneholder rikelig av kunst, men er det produktet kunst, som er å si, kitsch kunst. Kitsch kunst er ikke dårlig kunst. Det er kommersiell kunst. Art designet for å bli solgt, enkelt og i kvantitet. Og større publikum, kitschier det skal få. "

Les mer i denne historien på Slashdot.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar