onsdag 2. mars 2011

Futureproofing Artifacts: Spacewar! 1962 I HTML5

Interessante nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/WPVwHztBHjE/Futureproofing-Artifacts-Spacewar-1962-In-HTML5:
trebonian skriver "I 1997 snakket vi en spillbar versjon av Spacewar!, den første grafiske dataspill. Spacewar! ble skrevet av Russell et al ved MIT i begynnelsen av 60-tallet. Vi gjorde ikke re-gjennomføre spillet. stedet, fant vi . den originale kildekoden, bygget den for å få en autentisk binær og kjørte den på en PDP-1 emulator som vi skrev i Java Vi valgte Java for å implementere PDP-1 fordi vi trodde på den tiden - riktig som det viste seg - som en Java-versjon ville overleve leseren kriger. Dessuten ville det ikke krever noen innsats for å holde den i gang på alle plattformer godt forbi årtusenskiftet, og gjennom trafikken toppene Spacewar 40-og 45te bursdag. Det er nå nærmer seg 15 år senere. Vi ikke ønsker å satse på at i en annen 15 år en Java-programmet vil fortsatt kjøre på den nyeste populære plattformene. Som en sikring for fremtiden, og i et forsøk på å fortsette bevaringen av denne betydelige digitale artefakt, har vi nå portet til PDP-1 emulator til Javascript/HTML5. Dette bør se spillet gjennom Spacewar! 's femtinde (og forhåpentligvis sekstinde) årsdag. Forvent en annen oppdatering rundt 2025. "

Les mer i denne historien på Slashdot.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar