onsdag 23. februar 2011

Sencha Labs utgivelser open source rammeverk for WebGL utvikling

Interessante nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/k-MmYJvRmNo/sencha-labs-releases-open-source-framework-for-webgl-development.ars:

Sencha Labs har annonsert tilgjengeligheten av en ny open source rammeverk for WebGL utvikling. Rammeverket, som kalles PhiloGL, gjør det enklere for utviklere å vedta WebGL og integrere funksjonaliteten i web-applikasjoner. Rammeverket er distribuert under ettergivende MIT-lisensen.

WebGL er en kommende standard som tillater utviklere å sømløst integrere 3D-innhold på websider. Den ble laget for å eksponere lavnivå OpenGL ES 2.0 APIer gjennom JavaScript bindinger som opererer på HTML Canvas-elementet. Standarden gir en enorm fleksibilitet og gir webutviklere å lage nesten alt som kan uttrykkes med 3D-grafikk. Ulempen er at mangelen på abstraksjon kraftig øker kompleksiteten i bygningen 3D-aktiverte web-applikasjoner.

Da WebGL standarden ble utarbeidet, hevdet Mozilla og andre talsmenn at den tekniske kompleksiteten ville bli forbedret av tredjeparts rammer-utviklere kan bygge og dele sine egne oppgave-spesifikke abstraksjon lag som biblioteker som brytes på lavt nivå APIer. En av de første eksemplene var Canvas 3D JavaScript Library (C3DL), et rammeverk som opprinnelig ble skapt av en Mozilla utvikler og er for tiden vedlikeholdt av et team på Seneca College.

Sencha er PhiloGL er en av de første uavhengige biblioteker for WebGL utvikling. Det tilbyr høyt nivå funksjoner som er nyttige for bygging virkelige verden WebGL applikasjoner. Sencha opprettet flere demoer for å illustrere rammen egnethet for å lage interaktive 3D-visualiseringer, slik som denne 3D-visning av den globale temperaturendringer .

Rammeverket er tilgjengelig for nedlasting fra prosjektets hjemmeside eller GitHub-hosted kode depotet . Fullstendig API dokumentasjon kan også bli funnet på Internett.

Les kommentarer til dette innlegget


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar